27 квітня 2023 року на базі Навчально-наукового інституту педагогіки і психології Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка відбулася Всеукраїнська науково-практична конференція «Початкова освіта в парадигмі Нової української школи: виклики часу».

Учасниками заходу стали понад 370 осіб – науково-педагогічних працівників, керівників підрозділів освітніх закладів, учителів-практиків, аспірантів і магістрантів, що підтвердило актуальність тематики наукового зібрання. Проведення заходу відбулося за підтримки Міністерства освіти і науки України, Інституту педагогіки НАПН України, Департаменту освіти і науки Сумської адміністрації, Сумського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти. Співорганізаторами наукового заходу стали кілька педагогічних закладів вищої освіти України. Завдяки онлайн-зв’язку до конференції змогли долучитися учасники з різних куточків України – Львів, Кременчук, Полтава, Прилуки, Путивль, Рівне, Суми, Умань, Маріуполь, Мукачево, Лебедин тощо.

Для проведення Всеукраїнської конференції організатори обрали додаток відеоконференцзв’язку Zoom. Після реєстрації учасників конференція розпочала свою роботу з урочистого відкриття заходу директором ННІ Педагогіки і психології Глухівського НПУ ім. О. Довженка Шерудилом Андрієм Васильовичем. Також із вступним вітальним словом до присутніх звернулися перший проректор Глухівського НПУ ім. О. Довженка, доктор педагогічних наук Хроленко М.В. і проректор з науково-педагогічної роботи, доктор педагогічних наук, професор Луценко Г.В. Присутніх ознайомили з форматом і таймінгом заходу, можливостями платформи Zoom, оголосили регламент та режим роботи конференції в дистанційному форматі.

До заходу доєдналися учителі-новатори початкових класів загальноосвітніх шкіл міста Глухова, які охоче ділилися своїми ідеями, напрацюваннями, педагогічним досвідом не тільки здобувачі освіти вищих навчальних закладів України, але й.

Метою Всеукраїнської конференції стало обговорення векторів розвитку початкової освіти, зокрема розгляд актуальних проблем розвитку освіти в контексті концепції Нової української школи, особливості реалізації компетентнісного підходу в початковій освіті, використання інноваційних технологій в освітньому просторі закладів загальної середньої освіти, варіативність змісту та форм підготовки майбутніх учителів в умовах зміни освітньої парадигми.

У ході конференції було розкрито основні інновації у змісті початкової освіти, теоретичні й практичні аспекти формування компетентностей у НУШ, використання інноваційних технологій в освітньому процесі початкової школи, особливості сучасного освітнього середовища Нової української школи та психолого-педагогічні аспекти його створення. Було обговорено нові підходи до навчання молодших школярів математики, української мови і читання, інформатики, іноземної мови, «Я досліджую світ». Значну увагу приділили організації інтегрованого навчання у початковій школі, впровадженню в освітній процес нових методів і засобів роботи з учнями, наступності початкової і середньої освіти, особливостям реалізації інклюзивної освіти в початковій ланці.

Нова українська школа – одна з ключових реформ Міністерства освіти і науки. Головна стратегія в освіті – створити школу, в якій буде приємно навчатись і яка даватиме учням не тільки знання, а й уміння застосовувати їх у житті, в яку школярі будуть ходити з великим задоволенням і бажанням. Значну роль у цьому відіграє саме вчитель. У підготовці педагогів для початкових класів важливе місце займають педагогічні коледжі та училища, а далі особистість вчителя продовжує формувати і вдосконалювати заклад вищої освіти. Саме тому тематика конференції була присвячена актуальній реформі початкової ланки шкільної освіти. Заявлені напрями роботи конференції стосувалися пріоритетів означеної освітньої стратегії, основних шляхів реалізації Концепції НУШ, оновленого змісту початкової освіти в Україні, різним проблемам підготовки майбутнього педагога.

Плідна робота в рамках конференції допомогла окреслити проблеми й перспективи впровадження інновацій у НУШ. У дружньому колі однодумців непомітно сплинули кілька годин насиченої роботи. Загалом було заслухано 12 ґрунтовних доповідей, які супроводжувалися демонстрацією презентацій і жвавим обговоренням. Учасники охоче презентували свої наукові здобутки, результати власних досліджень, вільно спілкувалися і висловлювали різне бачення з приводу освітніх проблем сьогодення. Доповіді викликали багато запитань, спонукали до обговорення, тому протягом всієї конференції спостерігалася жвава дискусія учасників заходу щодо різних аспектів означеної проблематики. У форматі дискусії присутні обговорили актуальні аспекти професійної підготовки вчителя Нової української школи і шляхи їх вирішення, обмінялися досвідом щодо підготовки майбутніх педагогів в умовах сьогодення, поспілкувалися і про престиж освітянської праці та перспективи для вчительської професії. Інтерактивне спілкування членів зібрання здійснювалося у синхронному режимі.

У ході зібрання присутні заслухали доповіді корифеїв наукової педагогічної спільноти – докторів наук і професорів, а вчителі Нової української школи продемонстрували практичні майстер-класи щодо шляхів реалізації стратегій, методів і прийомів навчання, виховання, розвитку й оцінювання молодших школярів в освітньому процесі початкової школи. Активними учасниками Всеукраїнської конференції стали викладачі Глухівського НПУ ім. О. Довженка, кандидати наук Біліченко П.Г., Собко В.О., Решетняк В.Ф., Пішун С.Г., Мозуль І.В., Вишник О.О. та ін. Захоплюючими були доповіді учителів початкових класів загальноосвітніх шкіл Глухова і Шостки, зокрема Гапонько Т.М., Карпицької О.В., Проходи Л.В., Тельман В.С. Виступи у відео-форматі були люб’язно надіслані педагогами з віддалених куточків України.

У ході обговорення результатів конференції учасники виявили небайдужість до суспільних процесів, що відбуваються сьогодні в освіті нашої держави, а також дійшли підсумку, що саме рівень підготовки молоді є стрижнем майбутньої національної педагогічної еліти, яка вже зараз формується в стінах навчальних закладів України. Наприкінці заходу відбулося підведення підсумків і закриття конференції. На згадку в учасників лишилося багато цікавої та корисної інформації, нові знайомства та ідеї, яскраві емоції та натхнення для подальших наукових досягнень. На адресу організаторів і учасників заходу надійшло багато схвальних відгуків і подяк від гостей за плідну співпрацю. За матеріалами проведеної конференції укладено програму та електронний збірник, ознайомитися з ними можна на сайті Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка.